حالات فيسبوكية: مقابر الشافعي وعبد الناصر ويوسف شاهين وحماس والسعودية والمومياء وجورج فلويد وامور اخرى(أول يوليو الى ٣١ يوليو)

Facebook
Twitter
LinkedIn
ضريح قنصوة بن سعيد

٣١ يوليو — لأي حد عايز يعرف ايه اللي حصل بالضبط في مقابر الامام الشافعي والامام الليثي وحدوتة الكوبري اللي محاوط ضريح الليثي في قرافة البساتين ومحور الفردوس اللي اتهدت له قبور كتيرة عمر بعضها يوصل ل ١٠٠ سنة في قرافة المماليك هذا احسن تقرير صحفي بالمعلومات والتفصيل عما حدث ولماذا ووجهات نظر الجميع بما فيها الحكومة. تقرير الاسوشيتدبرس كتبه صحفي مخضرم هو “لي كيث” ويعرف القاهرة كويس (لدرجة انه أخدني في جولة مرة داخل حواري قلعة الكبش كأنه ابن الحتة وفرجني على عدة اثار فيها وجوامع ومقابر في القرافة الشمالية) تسلم ايديك يا لي . اللي ما يعرفش انجليزي عليه وعلى جوجل ترانسليت. وعاشت الصحافة الكويسة واللي عايز تحليل مطول ومفصل عن تاريخ المنطقة دي واهميتها واللي بيحصلها من استاذة كتبت كتاب بالكامل عنها ممكن يقرأ مقالة الدكتورة جليلة القاضي .

٣١ يوليو — النخبة اللي تطلع شلة #فيرمونت المتهمة بحفر اساميها على ضهر امرأة خدروها واغتصبوها و تطلع لنا بسلامته #احمد_بسام_زكي المتهم باغتصاب العشرات بتاع كومباوند #ابتاون، هي النخبة اللي طلعت العقول اللي بتهد مقابر عمرها ١٠٠ سنة عشان شبكة طرق وكباري تاخذهم من الكومباوند للعاصمة خلف الاسوار، وهي النخبة اللي طلع منها ملياردير – بيبني كومباوندات ضخمة ويسميها مدن- راح واستأجر قاتل يدبح واحدة ست عشان خلعت من علاقة معاه وبعدين طّلع افراج صحي من السجن هو والقاتل الأجير، وهي النخبة اللي بتمسح بما تبقى من الفئات الدنيا في الطبقة الوسطى الغلبانة البلاط وبعد نفس النخبة ما تبيع البلاط ح تسفف ما تبقى من الطبقة الوسطى والفقراء التراب، وبعد ما تبيع التراب (وعملتها قبل كدة) ح تقفل البوابات في اسوار الكومياوندات وتسيب الناس تاكل في بعضها (جوة وبرة). وبعدين ييجي حد ويقولك المشكلة في الفقراء وخلفتهم الكتيرة والجهل والتطرف بتاعهم (بالمناسبة دي كل زعماء السلفية والاخوان يا أيها السادة الاعضاء في المجمع الاصولي التنويري دكاترة ومهندسين واساتذة جامعة ورجال اعمال وطبقة وسطى ). كان عنده حق الفاجومى لما قال من زمان: “جاتكو فضيحة يا “نخبة” سطيحةو عاملة فصيحة و جايبة العاركلمانجية و فصحانجية و سمسارجية و سمسار دار.” (الفاجومى قال “طبقة” بس هو جدع وح يوافق اني كتبت “نخبة”)

٢٨ يوليو — اقرأ عن علاقاتنا باشقائنا في السودان وتعثرت في أوامر محمد علي لقواده بعد غزو مصر للسودان عام ١٨٢٠ ومنها: “إن الغرض الوحيد من انتداب ابننا اسماعيل باشا الى ديار السودان البعيدة … بهذه الاستعدادات والتكلفات الكثيرة معززين بسواد الجنود … هو الاهتداء الى جلب هؤلاء العبيد المطلوبين لدينا.” ويختصر الكلام فيقول ان “الأهم والألزم لنا هو الحصول على العبيد.”

هذا جزء من كل من علاقات طويلة معقدة كانت مصر فيها هي المحتل تحت السيادة العثمانية او تعاونا مع المحتل البريطاني وكانت معبرا مهما لتجارة العبيد السودانيون ولعبت ادوارا ما في الصراع بين الشمال والجنوب بما فيها تأييد الانفصاليين كثيرا عندما ازعجت الخرطوم القاهرة.عشان لما حد يسألك عن سر توازن موقف الخرطوم حيال سد النهضة بيبقى سؤاله منطلق من ان السودان يبوس ايده وش وضهر ان احنا لسه بنراعيه وبنتكلم معاه ومصر هي ام الدنيا واياديها “البيضاء” (هئ هئ هئ- ضحكة رقيعة)على السودان كتير وعيب عليهم ده احنا نبعت شوية عساكر يقفلوا ليهم البلد!! استعمار مصر للسودان وسياساتها وادارة الحكم هناك جزء كبير من المشكلة مش من الحل.

٢٨ يوليو — القانون في العالم كله من احد وظائفه حماية قيم المجتمع وبيتغير بتغير هذه القيم، وبيعمل ده عن طريق انه يجرّم “أفعال” محددة لانها ضد هذه القيم اللي ممكن تبقى قيم خاصة بالمجتمع ده او قيم بقت منتشرة في العالم كله.. فالقانون مثلا يجرم القتل (حرمة الحياة الانسانية) في كل انحاء العالم او تناول وبيع الخمور في السعودية مثلا (بسبب التحريم الديني). لكن مادة القانون المصري التي يحاكمون بمقتضاها النساء اللاتي تنشرن محتوى على تيك توك شىء عجيب لانها اهانة لمفهوم القانون وللمنطق وتمنح القائمين على القضاء سلطة مطلقة عجيبة.

المادة ٢٥ في القانون ١٧٥ الذي صدر سنة ٢٠١٨ لا تجرم افعال بل تعطي القضاء الحق في اتهام وادانة اي شخص لانه اعتدى على المبادىء والقيم الاسرية. والعقوبة هي الحبس ستة أشهر الي ثلاث سنوات والغرامة بين ٥٠ إلى ٣٠٠ ألف جنيه مصري.الاعتداء على مبادىء وقيم الاسرة هذا مبدأ عام وليس تحديدا لجريمة يُعاقب عليها.

اولا: مفهوم قيم الاسرة المصرية به اجزاء ضخمة غير مستقرة ومختلف عليهاوتختلف من مكان لاخر وطبقة لاخرى ودين لاخر، فحتى هذا الامر ليس مبدأ مستقر وهو عادة محل صراع في كل دول العالم بما فيها مصر ولعل الختان وما كان يعرف بجرائم الشرف مثال جيد لان الاول صار مجرما وبات يُعرف بتشويه الاعضاء التناسلية للإناث والثاني جرائم قتل بات مرتكبوها يواجهون نفس عقاب اي قتلة (أو هكذا يُفترض).

ثانيا: القانون لازم يحدد افعال الاعتداء هذا وليس تجريم شيء هلامي. الاصل في القانون الوضوح والتحديد. لكن ازاي نعمل قوانين محكمة وواضحة ونغل يد القضاء ونحن في حالة حرب مقدسة للدفاع عن الوطن والشرف والعرض والطول والبزرميط؟ ما يصحش!

الواحد شايف القانون الجاي لازم يجرم ” الإتيان باي اساءات”، ويحدد القاضي براحته يعني ايه إتيان (كلام، افعال، افكار او حتى صمت) ويعني ايه مسيء ويقرر العقوبة وتُلغي مرحلتي الاستئناف والنقض من احكام هذا القانون، وبلا خوتة.

٢٦ يوليو — في ١٩٦٩ في مشهد عبقري من فيلم المومياء الذي كتب حواره علاء الديب، يقول شقيق البطل ان عيش اسرته، اسرة عبد الرسول، التي كانت تقتات على رفات مومياوات وما بها من ذهب واثار يبيعونها للتجار عاما بعد عام هي مثل حياة الضباع. ويصرخ ملتاعا: “ما تسميه عيشنا، أشعر به سماً في جسدي، هذا عيش الضباع.” وجاءت الصرخات بعد مشاهد تُنتهك فيها هذه الجثث الفرعونية فيّ ترابينها ويجز رجل عنق مومياء لينتزع منها حليها الجنائزية. في ٢٠٢٠ الاجابة على الاسئلة المشابهة بشأن تصرفات تنتهك الموتي صارت: “نعم يا روح امك، أيوة دي حياتنا وعايشين كدة، ليك شوق في حاجة!؟”(في الفيلم وفي مشهد تال تقتل الاسرة هذا الرجل بتاع الاخلاق وتلقي جثته في النيل وبعدها يفضحهم اخوه ونيس (الممثل احمد مرعي) ويبلغ الحكومة فيستولي مفتشو اثار القاهرة على كل الخبيئة والذهب ليحملوه إلى المتحف في العاصمة في حراسة الشرطة دون ان يستفيد اهل القرية شيئا من “اجدادهم”)

٢٤ يوليو — ديريك شوفان الضابط اللي قتل المواطن الامريكي الاسود جورج فلويد اثناء القبض عليه بكل صلافة وغلظة بعد اشتباه احد المحال ان فلويد استعمل ورقة ٢٠ دولار (عشرين) مزورة، هو نفسه (الاخ شوفان) متهم بالتهرب من ضرائب مستحقة للدولة تصل الى ٣٣ الف دولار في اخر اربع سنين. وده طبعا يفكركم بكل الضباط والقضاة اللي بيحاكموا ويقتلوا بشر في مناطق تعيسة زي منطقتنا بتهم عجيبة غريبة منها الخيانة والعمالة ودياولو وهم في نفس الوقت بلا اي مبادىء ولا اهتمام بمصالح البلاد والعباد وغير مهتمين اصلا بهكذا مواضيع، بل ويبيع بعضهم نفس هذه المصالح المزعومة من اجل مزيد من المال والسلطة.

قتل فلويد وقتل وسحل وسجن بشر كثيرين في بلادنا لا علاقة له حقيقية بالقانون ولا مصالح وطنية عليا مزعومة بل هو اخضاع وسيطرة وتحكم ودفاعا عن وضع قائم ظالم لمصالح اقليات سياسية، طائفية، امنية، بيزنسية، ابوية، الخ الخ.ولما حد يقولك فين اللينك قله له يروح يدور او اعطيله الرابط ده واللي في زيه ١٠٠ في الصحافة الامريكية ولكنهم لا يقرأون سوى ما يحبون ويظلوا يسألون بس هو ايه اللي وداه هناك، وايه اللي خلاها تلبس كده، وهي ليه طلعت على تيك توك وليه راحت للواد البيت، وايه اللي ودي رقبة فلويد تحت ركبة شوفان!

٢٣ يوليو — وفي اجتماع مجلس وزراء مصر في ٢٦ يوليو ١٩٦٧ (الذكري ال ١٥ لرحيل الملك فاروق بعد الانقلاب/الحركة المباركة/الثورة) وزير العدل عصام حسونة أتسحب من لسانه وقال انه بعد “اجتياز المحنة” (الاسم الكودي للنكسة) لازم تأكيد الديمقراطية “على مستوى القيادة العليا … مدخلا لديمقراطية حقيقية”، فصغر له عبد الناصر وقال له: “ديمقراطية سليمة”.فعرف حسونة الفولة ورد قال: “سليمة .. سليمة، أحسن. تكون سليمة. أنا شفتها حقيقية .. ده غلط بقى آسف. هي سليمة فعلا أسلم.”

وطبعا الأخ حسونة اللي فضل بتاع عشر دقايق يعمل تقديم لقنبلة المطالبة بديمقراطية “حقيقية” يعني بجد وجد، مش “سليمة” يعني على مقاس دماغ مجلس الثورة كان فاكر انه خلاص ممكن يتكلم. ده حتى وصل بيه الحال في مقدمته انه يقول لعبد الناصر: “أثق في قيادتك واحترمها ولا اخشى عليها ابدا من كلمة “لا” واسمح لي أن اقول : الحقيقة كلمات “نعم” و “تمام يا أفندم” و “حاضر” و “كل شىء مضبوط” كل هذه الكلمات الناعمة الخادعة الذليلة العثمانية الأصل، في يقينى انها ساهمت في بعض ما حدث، ولو أن كلمة لا احتلت مكانها حيث ينبغي ان تقال لتغيرت الاحداث. ولأني ايضا عرفتك معرفة صادقة قد سموت بك فعلا ان تكون حاكما أو ملكا او حتى رئيساً.”شوف يا اخي وبعد ده كله برضه اضطر يقول ان الديمقراطية الحقيقية مش سليمة ومناسبة لمصر عشان الريس قال كدة.

وعلى العموم الريس عبد الناصر ختم الاجتماع ده اللي كان يوم ٢٦ يوليو ١٩٦٧ بانه قال “الكلام اللي قاله عصام حسونة هنا في المجلس؛ متأسف مقدرش اخد تصويت … إذا كان هذا المجلس طالع من حزب واحد، كان ممكن اقول نصوت! (لكن) إفرض صوتي طلع مع الأقلية طب نعمل إيه!؟ استقيل واقول إن أنا مش موافق على قرارات المجلس!”المحضر اللي ناشره مصطفى بكري مش بيقولنا الوزراء بصوا للسقف وتحت الكراسي ازاي في اللحظة دي وادركوا حكمة الرئيس في ان الديمقراطية الحقيقية ما تنفعش في مجلس زي ده ما حدش اصلا انتخبه ولا يعبر في المطاف الاخير إلا عن قوة الجيش واجهزة الأمن أو كما قال الزعيم لينهي الحوار : “تعرفوا نظامنا إيه ووضعنا إيه ومحناش انجلترا! احنا برضه ثورة وثورة مستمرة …. ما احناش مجلس وزراء طالع من حزب سياسي نتيجة انتخابات جماهيرية.”والله الراجل ده كان فاهم كل حاجة، بس الهتيفة بتوعه همه اللي ما كانوش فاهمين لا ساعتها ولا دلوقتي! قال ديمقراطية حقيقية قال، مالها السليمة، زي الفل وشغالة وعندكم انتخابات مجلس شيوخ في مصر كمان اسبوعين وعشروميت حزب داخلينها. إنها سليمة، تبا لكم!

٢٣ يوليو — “الفلاسفة كتير دلوقتي وما اكتر الفلاسفة! وأنا النهاردة بيجي لي تقارير وجوابات .. كل واحد يتفلسف، أنا مش عايز فلاسفة. الفلسفة انتهى اوانها ومالهاش مجال، وباستمرار بعد ما تقع الكارثة يظهر الفلاسفة!” عبد الناصر – محضر اجتماع مجلس الوزراء – ٢٠ يونيو ١٩٦٧

٢١ يوليو — #اللي عايز يتسلى شوية ويعرف تاريخ مصر العاطفي والفني والسياسي شويتين ونظرة المخرج السينمائي المصري الاستثنائي #يوسف_شاهين في حياته هو شخصيا تلات شويّات لازم يشوف الثلاثية بتاعته (أسكندرية ليه ١٩٧٨ – حدوتة مصرية ١٩٨٢ – اسكندرية كمان وكمان ١٩٩٠).

اللي ما بيحبوش الرمزية الزاعقة شويتين وكسر التدفق الواقعي عن طريق مشاهد رمزية زي تمثال الحرية اللي بيضحك ضحكة داعرة وساخرة في اخر فيلم #اسكندرية_ليه والبطل شاهين (محسن محي الدين) خلاص وصل نيويورك وعنده ١٧ سنة عشان يدرس سينما بعد ما اهله استلفوا فلوس التذكرة، ممكن يتضايق أكتر شوية في حدوتة مصرية اللي هو بيمثل المرحلة الرابعة في حياة شاهين الفنية.

في الفترة الأولى من حياته بعد ما رجع من أمريكا (اللي كراهيته ليها واضحة في الثلاثية وشكلها كانت كراهية الحبيب المهجور!) شاهين ركز في الخمسينيات وبداية حياته الفنية على الافلام التجارية واللي نجح بعضها جدا ولسه بيتشاف من عينة ابن النيل وصراع في الميناء (عمل ١٤ فيلم في عشر سنين برز منهم فنيا طبعا #باب_الحديد) وبعدين في الفترة التانية اشتغل مع القوميين والثوريين بنص رغبة نص اهتمام وهو نص بيشك نص مصدق (هو بيعترف بكدة نسبيا في مشاهد في حدوتة مصرية) وعمل أفلام ملحمية كبيرة بدعم مالي وانتاجي من الدولة في الستينيات زي #الناصر_صلاح_الدين و #الارض، وفي الفترة الثالثة في السبعينيات عمل افلام الشك في حدوتة العيلة والقومية ولو انه كان بيرقص ساعات على السلالم والحنين بيقتله هو واللي بيكتبوا معاه القصص والسيناريوهات والاغاني وطلع لنا #العصفور و #عودة_الأبن_الضال . واخيرا وصل شاهين زي ما بيحكي لنفسه في فيلم حدوتة مصرية أنه لازم يحكي عن نفسه ويتكلم عن طفولته وشبابه وشيخوخته (كان دخل على الخمسين).

الفيلم التاني في الثلاثية يمكن احسنهم عشان فيه نقد حساس وومش صارخ لأوهام كتير وخبط ورزع في “الثوابت” و “الاصنام” بس من غير هرتلة وبقدر مش قليل من الحنين والندم زي مثلا مشهد يعيط وهو قاعد بيسمع ام كلثوم هو ومراته (يسرا) والست بتغني انت عمري في حفلة كبيرة، أو مشهد صراخه في وجه الضابط/الحبيب/الرقيب عبد الهادي (سيف) وهو بيرمي سيناريو فيلم العصفور في وشه وبيقوله يبقى هو يروح يكتب الكلام اللي هو عايزه ويرد على الكلام بالكلام مش بالمنع، وهو مشهد يأتي بعد ان كان شاهين نفسه واسمه في الفيلم يحي (نور الشريف) يجلس ذليلا في صالة عرض فقيرة مقشرة الدهان خلف ضابط برتبة كبيرة يرتدي ملابسه الرسمية ليعرض عليه انجازه المهم في فيلم الناصر صلاح الدين وفي احد زوايا الصاله يجلس صديقه الثوري/الشيوعي مهدي (محمد منير) سعيد هو وصديقته من الطبقة العاملة نبقة (رجاء حسين) بكيف تحول صديقه لصناعة فيلم “عظيم” مثل هذا وذلك بعد ان اقنعه بصناعة فيلم عن جميلة بوحيرد من قبل. حدوتة مصرية دراسة مهمة من وجهة نظر الطبقة الوسطى الكوزموبوليتانية (الاسكندرانية اللي عاشوا بجد وجد مع يهود ويونانيين وطليان وطوائف مسيحية عديدة) عن كيف جرى فشخ وتمزيق هذه الطبقة ومسؤوليتها هي الشخصية عن هذا. وده بيحصل في حدوتة مصرية احسن كتير من شغل “اسكندرية ليه؟” اللي الحبيبة اليهودية (نجلاء فتحي) بتسيب مصر وف بطنها ابن ابراهيم الثورجي العبيط (أحمد زكي) اللي بيطنشه رفاقه من ضباط الجيش لما بيتحبس وبتروح على جنوب افريقيا عشان اليهود ما عادش ليهم مكان في مصر بعد ١٩٤٨.

في حدوتة مصرية بنشوف الطبقة دي ازاي بتفشل اقتصاديا مع الاب العاجز (محمود المليجي) عن صناعة المال واستسلامه وتسليمه اسرته لزواج مرعب لابنته لباشا متأمرك جديد واستغراقه في صيد السمك بينما زوجته الاصغر منه بعشرين سنة (سهير البابلي) تصيد الرجال وتغازل وتغوي وتحاول ان تستعيد ما ضاع مع رجال اصغر وان كانوا اكثر سماجة. بنشوف الطبقة دي جلدها بيتخن ازاي ولا يتبقى لديها سوى شعارات عن الاصول والعيب والصح والحرام والحلال والوطن والشرف وازاي كل القيم الكبيرة بتنحل واحدة ورا التانية لغاية ما يحي (يوسف شاهين) يكتشف انه لأ لأ ويصرخ زي ما صرخت محسنة توفيق (بهية) في اخر فيلم العصفور ويقرر وانه لازم يرجع يدور على نفسه ويعمل قصة حياته هو ويتصالح مع الطفل اللي جواه (وهنا مشكلة الفيلم طبعا اللي بتقدم لنا حل ساذج شوية ولو انه بداية اي حل بجد لاي حد وهو الصلح مع الذات والقبول والمضي قدما).

طبعا لاحظتم الكاست المرعب من الممثلين والممثلات .. في نفس الفيلمين دول بالمناسبة عندكم فريد شوقي ويوسف وهبي وعبد الوارث عسر وعزت العلايلي وتوفيق الدقن وماجدة الخطيب وعقيلة راتب وزينب صدقي وزوزو حمدي الحكيم وميمي شكيب وسعيد عبد الغني وماجدة وعلى الشريف ورجاء الجداوي وسعاد نصر وومحمود الجندي واحمد بدير واحمد محرز وعبد الله محمود وعبد العزيز مخيون. وبعضهم في ادوار كاميو (ضيوف شرف يعني) زي توفيق الدقن وماجدة وعبد الوارث عسر الخ.

اللي عايز يعرف من الناس اللي اتولدت في التمانينيات وبعدها من فين جات تلات ارباع الاحلام والاوهام اللي عاشها جيلين قبلهم في الخمسينيات والستينيات والسبعينيات لازم يشوف الثلاثية دي وح يستفيد كتير منها انه يبقى اقل حدة مع البابا والجدو وفي نفس الوقت اكثر ارتياحا مع السعي لتحطيم ما تبقى من كوابيسهم واحلامهم وبناء عالم جديد، واللي هو كدة كدة بيعمله باشكال مختلفة.المرة الجاية احكيلكم عن المقابلة الوحيدة اللي عملتها كصحفي مع يوسف شاهين في سنة ١٩٩٠ وبعد ما سألته أول سؤال، قام واتنفض وشتمني تقريبا.

١٩ يوليو — هناك اغنية يغنيها محمد قنديل في دقيقتين ونصف يحاول فيها تهوين مشاعر الاغتراب والسفر والمنفى والبعد عن الاحباب والوعد بان الزمن يمر ويروّح الواحد مننا ويصل إلى البر ويلتقي احباءه.

هذه مسائل تشغلنا كلنا بدرجات مختلفة، ولكن منذ قرأت مقالة عبقرية لزينة الحلبي عن محمود درويش في موقع الجمهورية وعن ختام النبوءة، ترن في أذنيّ اغنية “يا مهوّن هوّن هوّن” بعذوبتها الفائقة وصورها المصاحبة في قارب على النيل، وافكر ان الحبيب الماثل على البر والذي يعدنا به قنديل ليس هو الحبيب القديم، بل إن البر ليس برا قديما نعرفه فعليا، والعودة ليست بالضرورة رجوعا ونكوصا، وأن ما تحدث عنه درويش في معظم قصائده هو وجيله ينتميان الى اقتصاد مختلف للمشاعر والاحاسيس.

لم تعد العودة رجوعا إلى مكان قديم بل في الاغلب خلق لمكان جديد (سواء داخل الوطن الفعلي جغرافيا أم في جغرافيا جديدة). وبهذه الطريقة لم اعد اشعر بحنين سمج وخرافي وغنائي عندما اسمع اغنية قنديل بل اشعر بشوق وتشوّف ودافع للمشاركة في خلق البر وخلق الحبيب مع دوران الأيام. وبات “المرواح” بالنسبة لي ليس “عودة” بل “ذهابا”. اعرف ان هذا امر غامض بعض الشىء وغير مفهوم، حتى بالنسبة لي، ولكن الم يكن درويش نفسه هو من قال: “إن الوضوح جريمة وغموض موتاكم هو الحق الحقيقة!”

يللا نسمع قنديل من غير حنين ميلودراماتيكي الى “الزمن الجميل” وتلكم الخرافات اللطيفة.

وتروح بلدك ياغريب .. وتلاقي على البر حبيب .. مستني يقولك سلامات .. هونها .. هونها وقول .. يا مهون هون على طول .. يا مسافر بين ظلمة ونور .. يا مبحر ومعدي جسور .. خد بالك الايام حتدور

لمن يحب رابط الاغنية الفاتنة ورابط المقالة الرائعة لزينة الحلبي والفقرة الاخيرة فيها تقول: “يعود إلينا بين الحين والآخر طيف محمود درويش، في مراثي شعراء مخضرمين أو مذكرات أصدقاء قدامى. ولكنه لا يلبث أن يتلاشى. ففي الزمن المعاصر الذي يقوم على حطام أزمنة سابقة، قد يظل النبي واقفاً على جبل نيبو يتأمّل أرض الميعاد، لكنّه يعرف، قبلنا، إنّ نبوّته قد خُتِمَت.”

١٨ يوليو — قاعد باتفرج على فيلم “اسكندرية ليه!” على نتفليكس وافتكر بيروقراطية بقايا يوليو الساداتية وهي بتتكرم علينا ويتعرض فيلم “العصفور ” مرة يتيمة على القناة الثانية ربما سنة ١٩٨٠ وهي مقطعة مشاهده وفاشخاه.

الفشلة ولاد الكلب اللي سرقوا عمرنا واستغلوا عجزنا عن الذهاب لسينمات (لان معظمها اتقفل او الرقابة منعت او قطعت الافلام او التذاكر غالية علينا) ولغاية دلوقتي لسه بيحاولوا يخنقونا بطرق جديدة وتكنولوجية وسيطرات على الانتاج والتوزيع وحجب مواقع واجهزة رقابة وبرامج مستوردة وسجن اللي بيعملوا محتوى ع النت، والحمقى الذين يقطعون مشاهد الحب ويمنعون ولا مؤاخذة القبلات ..

يللا اروح اكمل فرجة على مشاهد الحب بين نجلاء فتحي واحمد زكي مثلا او الشهوة القافزة من عيون احمد محرز ونقد المقاومة والقومجية .. فعلا يا اخي كان لهم حق يخافوا من الفن والادب ويحاولوا يستعملوه..

١٦ يوليو — تاريخ اجهزة الأمن والمخابرات في العالم كله مليان بجواسيس مزدوجين بيشتغلوا هنا وهناك وساعات كتير زي الحكاية المشهورة في منطقتنا اللي مش ح نقدر نتكلم فيها عشان اتقتل فيها ناس منهم صاحب الشأن واتسجن ناس نشروا عنها، فليجعل كلامنا خفيفا عليهم. بس ممكن نتكلم النهاردة عن اخر شبكة عملاء لاسرائيل تم اكتشافها وفقا لوزارة الداخلية التي تسيطر عليها حركة حماس في غزة. وهذا رابط البيان بتاعهم الذي لا يحدد شخصيات ولا أرقام بعد البيان انتشرت تكهنات كتيرة ووفقا لمصدر مطلع في القطاع فان الشبكة ضمت ما يقرب من ١٦ جاسوسا وبينهم محمد عمر ابو عجوة وهو قيادي كان مسؤولا عن التحقيقات مع المتهمين بالعمالة لاسرائيل (بالضبط كدة راجل مسؤول عن مكافحة الجاسوسية صار جاسوسا – وفقا للادعاءات).

طبعا من لا يحبون حماس مثل قناة العربية السعودية ومواقع محسوبة على الامارات نشروا كثيرا وبالاسماء احيانا عن السيد ابو عجوة وغيره ولكن ايضا مواقع مستقلة نشرت عن نفس الموضوع مثل تحقيق رصيف٢٢ مثلا على الرابط ده ووصفت وزارة الداخلية الحماسية تقرير العربية مثلا بانه مفبرك على الرابط ده مصدر مطلع قال لي إن أبو عجوة كان يحقق مع الشباب عموما وليس فقط شباب الحراك الذين لا تحبهم حماس، وأن بعض من حقق معهم وُجهت لهم تهمة العمالة وأدينوا بناء على تحقيقاته وحٌكم عليهم بالأعدام وواحد منهم على الأقل أُعدم بالفعل منذ عامين تقريبًا.

يا حيف يا حيف لو كان نص الكلام ده حقيقي . اتمنى انه يطلع غلط ويطلع تخرصات ولو انه كان الحقيقة فلن يفعل أكثر من اثبات انتماء اجهزة الامن الغزاوية لمثيلتها في منطقتنا الحزين والتي تُعنى أكثر بالتجسس على بني وبنات اوطانها اكثر من عملها الاصلي المفروض ضد الاعداء الخارجيين!! وعندما يصل الامر لعمل بعض منتسبيها مع الاعداء الخارجيين يبقى نندم على عهد الاستعمار ولا لأ .. على الاقل العدو مكانش له وكيل داخلي يدعي انه من نفس الدم واللحم ناهيك عن الشعارات الاسلامية وصرخات “خيبر خيبر يا يهود”!!

١١ يوليو — لدي قدر هائل من الاحتقار واللامبالاة تجاه كبار السن الذين يعتقدون أن الواحد يجب أن يستمع لهم طوال الوقت وان لديهم خزائن حكمة جمعوها في اعمارهم الطويلة وان لا شئ جديد تحت الشمس، ثم لدي قدر مساو من نفس المشاعر السلبية تجاه صغار السن الذين لا يرون الأكتاف البشرية التي يقفون عليها والاجساد المتهالكة التى تتراص من خلفهم والتي وصلت بهم الى ذلك التل او الوادي، للقمة أو للسفح. طبعا من حقكم يكون عندكم قدر ثالث من الاستسخاف او ما تفضلون من شعور تجاه الشخص الوسطي الجميل اللي عايز الطرفين دول يشوفوا بعض ويشوفوا العالم احسن، أقصد أنا طبعا.

١٠ يوليو — بما أن السعودية تقترب من عامها التسعين ومن نهاية ذروة تأثيرها على المنطقة حيث في الأغلب سيقل كثيرا لصالح نفوذ دول اخرى مثل اسرائيل وتركيا وإيران، وحتى العراق وربما الإمارات، في العشرين سنة القادمة، قلت اراجع الكتب اللي عندي عن السعودية ولم اقرأها لسبب ما أو لأخر.

وهكذا استمتعت اخر اسبوع بقراءة ثلاثة كتب سويا عن السعودية وهم:

١- “المملكة من الداخل” لروبرت ليسي (طلع بالانجليزي ٢٠٠٩ وبالعربي ٢٠١١ — ولنفس الكاتب كتاب “المملكة” اللي طلع سنة ١٩٨١) وهو كتاب صحفي عام اظن أن صاحبه حصل على دعم الأسرة المالكة لانه ينتقدهم بحساب ولا يدخل في عمق وصلب الاشكاليات السعودية ولكنه يظل مثل كل الكتب الصحفية المعقولة مدخلا طيبا لفهم تاريخ دولة على مدى أكثر من قرن ومليان حواديت ومسلي ومكتوب بتدفق ويلمس كل المناطق المهمة. تقرأ فيه نوادر عن الملوك والامراء ولا سيما فيصل وفهد وعبد الله وبندر وتركي واحتلال الحرم والعلاقة المركبة مع المؤسسة الوهابية ومع الاسلام بتنوعاته ومع الفلوس والنفط وحدوتة العلاقات مع افغانستان وبن لادن وضرب مركز التجارة وتوابعه لغاية ٢٠٠٧ (ايضا حواديت اجتماعية عن اوضاع النساء والشيعة والسفه الانفاقي والعلاقات المثلية الخ — لكنه برضه كتاب صحفي بالمعنى الشائع وصاحبه كان مفتوح له ابواب كتير جدا جدا وبالتالي كان حريص ألا يعض اليد التي “أطعمته”)

٢- “تاريخ العربية السعودية بين القديم والحديث” لمضاوي الرشيد (طلع ٢٠٠٢ بالعربي والانجليزي) وهو اكثر رصانة واكاديمية ويأتي من سليلة آل الرشيد الذين كانوا يحكمون أمارة كبيرة في وسط الجزيرة العربية من مدينة حائل حتى قضى عليهم آل سعود وسيطروا على نجد ثم انتهت العائلة منذ مائة سنة في ١٩٢١. كتاب الدكتورة مضاوي جيد جدا في تحليل تحالفات آل سعود وأل الشيخ محمد عبد الوهاب بداية من أوائل القرن ١٨ مرورا بصعود وهبوط أل سعود المتكرر حتى سيطروا على نجد بفعل تحالف قبلي حضري ديني (ميليشيات القبائل كان اسمها الأخوان وهي خالص غير الاخوان المسلمين) ثم الدخول في تناقضات الاسرة الحاكمة والمؤسسات التي تحكم عن طريقها (هذا ثلث الكتاب الاول حتى تأسيس الدولة الرسمي وتسميتها السعودية في ١٩٣٢). وبقية الكتاب تتعرض للعلاقات السعودية مع بقية العرب ثم دور النفط ثم المعارضة الاسلامية والحداثية من داخل السعودية وتناقضات المؤسسات وحروب الخليج الخ. كتاب مفيد للغاية من وجهة نظر تحليلية.

٣- “زمن الصحوة” للباحث الفرنسي ستيفان لاكروا (طلع بالفرنساوي ٢٠١٠ وبالعربي ٢٠١٢) وده بيركز فقط على الحركات الاسلامية المعارضة للنظام في السعودية من نشأتها في الثمانينيات بعد احتلال جهيمان العتيبي (السلفي الغاضب) للحرم وحتى حرب الخليج الثالثة في ٢٠٠٣ مع تركيز على التسعينيات. تفصيلات مهمة للغاية ورجوع لاصول تاريخية واستشراف لمستقبل ومن احسن الكتاب التي قرأتها في هذا الموضوع عن السعودية.

طبعا في كتب اخرى قرأتها من قبل أو تصفحتها وفرقت معايا:

عن النفط: أحسنها ربما كتب دانييل يرجن عن النفط “الجائزة” The Prize و الاحدث منه “السعي، بحثا عن الطاقة والأمن”، ثم كتاب روبرت فيتاليس “مملكة امريكية: صناعة الخرافة على حدود النفط السعودية” America’s Kingdom: Myth-making on the Saudi Oil Frontier والصادر عام ٢٠٠٦ وهو كتاب يتحدث عن اهم علاقة في تاريخ الاسرة السعودية الحاكمة وهي زواجها الكاثوليكي من امريكا كما وصفه بندر بن سلطان.

في الأدب: يتقدم الجميع تاريخيا وموسوعيا خماسية مدن الملح لعبد الرحمن منيف وتنتهي السلسلة مع رجاء الصانع “بنات الرياض” ولمن يحب اكثر يمكن قراءة اعمال رجاء عالم (طوق الحمام) وتركي الحمد (ثلاثية اطياف الأزقة المهجورة) وعبده خال (مدن تأكل العشب) ويوسف المحيميد (الحمام لا يطير في بريدة).

وفي كتاب حديث اتطلع الى قرائته ولم اقتنيه بعد: كتاب حررته مضاوي الرشيد عن الملك سلمان وولي عهده محمد واسمه “تركة سلمان” Salman’s Legacy وصادر اوائل ٢٠٢٠ لعدة كتاب،

٨ يوليو — “الله وحده يعلم متى سوف ينتهي هذا المرض،” الطبيب الأندلسي إبن الخطمية في سنة ١٣٤٩ تعليقا على وباء الطاعون الذي قتل عشرات الملايين من الناس في اوروبا والعالم الإسلامي. يختلف الأمر الآن اننا نعلم الكثير عن قواعد الصحة العامة وعن علاج الاعراض وعن منع انتشار الفيروسات، ومع البحث في الاغلب سيكون لدينا لقاح يمنع الاصابة، .. الخ.

وهكذا يحتاج الواحد الى قدرة إلهية ليعرف متي سينتهي حقا وباء كورونا المستجد ولكنه يحتاج لعلوم وقدرات بشرية منظمة وتكافل اجتماعي وحوار مفتوح وشورى ملزمة (ديمقراطية حضرتك) من اجل التعامل مع الوباء والسيطرة عليه. طبعا مش لازم كل العوامل دي مع بعضها، مثلا الصين اتعاملت كويس لحد كبير مع الموجة الاولى (ما عدا طبعا انها خوزقت بقية العالم شهرين على الاقل) ومعندهاش ديمقراطية، بينما البرازيل اتخوزقت على كبير رغم ان عندها ديمقراطية عرجاء ومفشوخة من يمينية شعبوية ورئيسها العسكري السابق الدكر الجنرال بولسانارو كسب بس ب ٥٥٪ بس مش عايز يمشي الا لما ينتزع المركز الاول من امريكا في عدد الاصابات بفيروس كوفيد ١٩ عشان البرازيل لسه في المركز التاني رغم انه هو ذات نفسه لقط الفيروس من كتر تحديه لاجراءات الصحة العامة وعناقه للجماهير وكدة.

الموضوع مش كله قضاء وقدر، ولا دكاترة ورؤساء بس يقولولك ايه الصح من وجهة نظرهم، وبالتأكيد مش مشايخ وادعياء من فصيلة التواكل وسيبها كلها على ربنا، ومن ناحية تانية صعب في وباء بينتقل بين البشر ان كلنا نستخبى من بعضنا طول الوقت من باب إن كل واحد في راسه يعرف خلاصه، ده برضه مستحيل.خلاصنا مع بعضنا، فإما نخلَّص على بعض أو نخلص مع بعض.

٥ يوليو — مصر تستعد لانتخاب اعضاء مجلس الشيوخ وباب الترشيح ح يتفتح الاسبوع القادم واللجنة العليا للانتخابات سمحت ل ٣٧ منظمة محلية واربع منظمات دولية بمراقبة هذه الانتخابات التي يترقبها المصريون ويتحرقون شوقا للتصويت فيها ويتطلعون لمنافسة شرسة بين مرشحيها من الشيوخ، ومن هذه المنظمات في مصر: الجمعية الوطنية المصرية لحقوق الإنسان بحوش عيسى، جمعية الكوكب المنير للتنمية بشاطورة، وجمعية عمارة لتنمية المشاركة المجتمعية. ومن خارج البلاد ستراقبنا منظمة “جالس” الاوغندية التي لا بد ان الرئيس الحكيم موسيفيني الذي “يجلس” على رأس بلاده منذ ٣٤ سنة سمح لها بالقيام بهذا الدور المهم. (هذا بوست جاد واسماء الجمعيات مدرجة في قرار اللجنة العليا للانتخابات المنشور في الجريدة الرسمية المصرية اليوم). وتحيا مصر.

تابعني

القائمة البريدية

أرشيف المدونة

فكرتين عن“حالات فيسبوكية: مقابر الشافعي وعبد الناصر ويوسف شاهين وحماس والسعودية والمومياء وجورج فلويد وامور اخرى(أول يوليو الى ٣١ يوليو)”

  1. ارجو ان تقرا حضرتك الحوار الذي دار بين عبد الناصر و خالد محمد خالد عن الديمقراطيه و راي عبد الناصر فيها
    الحوار المذكور تقول انه علي عهده مصطفي بكري رغم انني قرات لك مقالا سابقا قولت ان ازمه التجربه الناصريه هي الكتابه بالاهواء و ليس المستندات !!! هل مصطفي بكري مستند ؟

    1. مصطفى بكري حصل على محاضر اجتماعات عبد الناصر بعد النكسة في ١٩٦٧ ونشرها كلها في خمس مجلدات بمقدمة منه. ولم يكذبه اي احد في الدولة ولا هدى عبد الناصر او يطعن في هذه المحاضر. هذا ما قصدته بما كتب مصطفى بكري

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *